Tuesday, December 27, 2005

What a weekend


Cuti tiga hari.....
Kalau ikutkan seronok tuh pegi berjalan2 ker, pergi bercuti makan angin ker, lepak2 kat kampung ker. Cukup tuh 3 ari. Tapi cuti 3 ari yang lepas aku tak ke mana pun. Dok aje kat BBB tuh. Ehhh lupa lak kan ker aunty Yan nak pindah umah time cuti tuh. Hehehe ... kalau aku nak tolong pun aku tak tau cemana nak contact AY tuh, area umah tuh tau la, rumah yang mana satu tuh ler yg tak tau nyer. Maap laa yer AY.

So cuti 3 ari tuh aku dok melangut kat rumah jer la. First day tuh ok la, petang tuh kami keluar pegi pasar malam beli laa barang2 dapur sebab hubby aku dari ari tuh dok mengidam nak makan nasi ayam masakan aku. Haaa .. dah dekat 10 bulan aku kawin, tapi tak penah pun aku masak nasi ayam lagik.. heheheh ... standard laa tuh. Dalam keadaan aku sekarang nih mang dapur tuh kurang ler berasap. Bukan tak reti yer, cuma dah lama jer tak masak nasi ayam tuh ... agak2 baper lama ekkk .... hmmm ada laa lebih kurang 4 tahun.. hahahahahha

Tapi lastly kami tak jadi pun masak nasi ayam hari tuh sebab hubby aku tak nak beli ayam kat pasar malam tuh, dia kata daging ayam yg jual kat pasaraya Bintang tuh lagi murah dari yang ada kat pasar malam tuh. Aku malas nak komen so aku senyap jer la. Kebetulan pulak kakak yang jual nasi dagang favorite dia tuh ada berjual ari tuh, so kami dok sapu ler beli nasi dagang jer. Malam tuh tgh kami dok tengok tv, dapat lak phone call dari kampung. Rupernya anak2 buah aku sibuk suruh abang aku telepon aku. Ruper2 nyer sumer orang ada kat kampung tuh. Punya laa riuh sebab abang aku pasang loudspeaker so sumer sibuk nak bercakap. Macam kat pasar jer bunyinye. Sumer sibuk tanya aku tak balik kampung ker. Hmmm dengar jer soklan tuh terus jer aku tangkap syahdu.. tetiba jer sebak... tak tau ler naper ... tapi ... mang aku rindu kat kampung. Kalau aku masih single cam dulu mang aku dah tebalkan muka jer dok tumpang kakak aku balik. Dulu paling tak pun 2 bulan sekali mesti balik. Tapi sekarang situasinya berbeza. Nak ke mana2 kena la minta izin dan persetujuan bos. Paham2 aje laa kan. Sabar aje lah. Malam tuh ada citer Harry Potter siri 1 kat tv2. Sebab malam nih takde match bola so kami pun sepakat ler tgk citer nih. Aku maupun hubby tak penah lagi tgk citer nih. Tgk sampai abis lak tuh .. dekat kot 1 baru abis .. mata mang dah ngantuk. Tapi kesimpulannya best gak citer nih, cuma aku rasa mesti rtm ada dok potong memana kot sebab patutnya citer tuh 3 jam, ni baru 2 jam 1/2 dah abis. Kalau kitorang penah tgk citer nih mesti tau part mana yg dok kena cut tuh. Well tak per la.

Esok nyer plak, hari kedua cuti, macam tuh jugak, tak kemana. Pagi tuh buat sarapan, bangun pun dah lambat so breakfast pun lambat. Pastu tgk tv jer la. Dalam pada tengok tv tuh, tetiba jer aku rasa perut aku lapau betul. Camana nih, kalau nak tunggu masak nasi ayam mesti lambat lagi. Aku pun dok ngadu laa kat bos tuh dah lapau sangat nih, so lepas tuh kitorang pun kuar la pegi makan kat kedai depan Bintang tuh sebelum pergi beli ayam utk projek nasi ayam tuh. Mana tahan lagi dah kelaparan tahap gaban nih. Memang lately nih aku rasa selalu jer lapar... agaknya org kat dalam perut nih dah makin nak membesau tuh pasal ler kejap2 jer lapau. Balik umah, rehat2 dulu sebelum memulakan operasi nasi ayam BBB tuh. Agak lambat gak aku mulakan operasi masak nasi ayam tuh, sebab nye ... aku kena cari dulu kat buku2 masakan aku tuh .. ehhehe .. ye memang aku kena cari balik resepi2 nasi ayam tuh. Maklum laaa dah berzaman tak masak. So bila dah confirm apa dia bahan yg diperlukan dan apa yg perlu dibuat, aku pun apa lagi panggil laa assistant chef tuh utk tolong aku. He had to laa sebab tangan aku kan masih dok kebas2 nih. Bukan leh sgt lelama dok pegang pisau or dok angkat mende2 berat. Siap sumer bahan aku pun mula laa menumis dan sumer2 yang sewaktu dengan nya. Nasib baik laa asst. chef aku nih cepat menerima arahan. Hehehe so sekejap jer laa kerja masak memasak nih. Dekat pukul 7 mlm sumer dah siap. Kalau ikutkan aku nak je makan lepas maghrib sebab tadi pun pegi makan dah pukul 2 ... macam rasa kenyang jer lagi. Tapi dah bos tuh nak jugak makan time tuh, so kena laa siapkan hidangan. Akhirnya maka berjaya laa misi nasi ayam aku hari nih.. Cuma yang kurang nya .. .hahha sambal dan kicap dia jer laa yg tak sempat nak buat. So kami pakai sos cili aje laa ngan kicap manis.

Then Whoallllaaaa .... gini ler lebih kurang ghuper nasi ayam aku tuh ....


Aku dok teringat kata2 fara, hiasan kena cantik baru sedap nak makan ...


Haaa hari ketiga cuti. Pagi nih sambung balik kerja membasuh baju yang aku mulakan malam tadi. Kena laa abiskan sebab esok dah nak keje, ada lagi baju2 yang belum berbasuh. Kalau lambat basuh nanti petang dah hujan pulak, tak kering laa pulak baju2 nih nanti. Pagi nih asst. chef aku sibuk nak goreng cucur. Hehe kalau ikut aku, aku tak kata cucur, org belah selatan kata jemput-jemput. Aku biarkan aje laa sebab dia dah mengoffer diri nak masak. Aku tolong bagi instruction jer apa yg perlu di buat. At the end, sedap gak jemput2 yang dia buat tuh. Kenyang beb... Then macam biasa tgk tv ajelah. Hari ni is the first anniversary kejadian sedih TSUNAMI yang melanda beberapa negara asia tahun lalu. Ingatkan mesti byk dokumentari pasal tsunami tuh kat tv, tp hampeh tak ade apa2 sgt. Stesen tv pun dok siap rancangan mcm biasa. Tak de yg spesel even though ari nih sumer org bercuti. Tak best betul. Tetiba bos kata, meh laa kuar tgk King Kong. Hahahahahah .. akhirnya dia boring jugak duduk memerap kat rumah nih aje. Aku apa lagi pucuk dicita ulam mendatang ler. Mang dah lama aku dok ajak dia tgk King Kong tuh tapi selalu jer tak jadik and macam2 jer reason tak nak pegi. So apa lagi bersiap laa nak kuar, nak g Warta tgk King Kong.

Sampai jer kat Warta tuh apalagi terus jer straight ke cineplex MBO tuh. Ramai gak aku tgk family yang dok pegi situ bwk anak2 sekali. Aku agak mesti diorang nih nak tgk King Kong jugak nih. Tapi tiba jer kat kaunter tiket tuh, hmmmm mang tak best betul laaa ... King King nyer first show pukul 1.30 instead of 12.30. Dah ler 3 jam mau pukul 4.30 baru abis. Leceh laa nak terkejar2 semayang zohor lak nanti. So aku pun dok tanya laa kat tukang jual tiket tuh baper lama lagi citer King Kong nih akan ditayangkan. Dia jawab, "minggu depan ada lagi kak". Ok laa tuh aku kata kat husband. So kite terpaksa laa tukau plan tgk citer lain sebab alang2 dah ada kat situ takkan nak balik jer kan. So kitorang pun tgk laa citer "The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe". Best jugak citer nih, sebab husband aku yg tak suka citer2 fantasi nih pun leh bagi komen citer nih best and aku perasan dia tak tido pun dalam panggung tuh. Kira best laa kan. So abis jer movie kami pun balik ler rumah. Haaaa puas ati aku dapat kuar berjalan2 tgk wayang. Malam nih sure punya laa aktiviti tgk tv ... citer apa lagi .. EPL match laa .. .boxing day match. Chelsea vs Fulham, Man Utd vs West Brom dan yg paling kitorang nak tgk is match between Liverpool vs Newcastle. Sebab nih ler first time Michael Owen bertandang ker Liverpool (kelab lama dia) untuk match after dia berpindah ker Newcastle dari Real Madrid. So that's it laa aktiviti 3 ari aku nih.. hahahah esok dah keje balik

2 comments:

Anonymous said...

saya pon suka citer harry potter , tapi tak pernah tgk kat panggung .. tunggu astro tayang jek.

sedaplah nasik ayam... mesti best makan siap berhias2 gitu .. time2 tgh berdua nih kena lah mcm tuh, romantik gituu ..

ellyn said...

yeah...liverpool.....sian owen tak score pun...tapi tak per

Narnia....ni yg kena nonton sbb ramai yg komen best jerk