Monday, December 12, 2005

Check Up

Sabtu lepas aku g check up for my pregnancy kat Az-zahrah Bangi. Ini kali yg ke-3 punya check up thru out my 9 month pregnancy period nih. Kali nih kandungan aku dah berusia lebih kurang 15 minggu ... dah nak masuk 4 bulan ... hmm minggu nih dah masuk 4 bulan laa ... 16 minggu. Masa scan baby ari tuh rasa gelihati melihat gelagat baby dalam perut. Doktor tunjukkan pada aku dan suami perkembangan body parts baby masa kini. Kami dapat laa lihat kepala, tulang rusuk dan spine, tangan, jari, kaki and the abdomen part. Rasa macam tak percaya aje ada manusia dalam perut nih. Lagi pulak bila lihat dia bergerak2.

Paling menggelikan hati kami ialah apabila doktor menunjukkan area muka baby. Waktu tu kami dapat lihat baby tengah mengunyah2. Tengah makan ker baby dalam perut aku tuh .... tp it's really cute tgk dia menggerak2kan rahang dengan laju seolah2 sedang mengunyah makanan. Agaknya mang dia tgh makan kot sebab before aku pegi check up tuh, memang pun aku baru lepas makan pagi.

Satu lagi masa doktor menunjukkan kedudukan kaki dia. Kami dapat lihat sebelah kaki berkeadaan membengkok seperti biasa, tapi sebelah kaki lagi berada dlm kedudukan seolah org sedang duduk menyimpang kaki, tapak kaki dia betul2 park kat bhgn hadapan perut. Nampak laa imej tapak kaki baby tuh.... comel betul ... Hmmm tak sabau rasanya nak tunggu dia lahir ke dunia nih. Every month ada saje perkembangan terbaru dia yang menarik perhatian kami.

Next month punya check up, aku nak mintak kebenaran doktor laa nak amik gambar baby time scan tuh guna digital camera aku. So boleh laa lepas balik dari klinik tuh kami ulang tayang semula apa yg kami lihat waktu scan tadi. Check up bulan depan pun rasanya macam berdebar2 aje sebab doktor kata bulan depan dah boleh lihat jantina bayi. Hmm tak kisah laa nampak atau tidak.. kami berdua pun tak kisah baby nih lelaki or perempuan. Yang penting dia adalah anak kami, bayi kami.

4 comments:

Fara said...

lydia dulu dalam perut pemalu...tak pernah pun gerak2 time scan...:)

Mus5h said...

Hehe .. lydia mang pemalu .. tapi tembam & comel. Hmm tak sabau nak tgu adik lydia nih kuar.

Anonymous said...

ermm.. bestnyer, terkenang plak zaman2 berbadan dua dulu.. :)

ellyn said...

ok...mus lepas ni mambo no.2 plak...mauze, fara...cum n join us