Monday, July 10, 2006

Petani Bidan Terjun

Balik kampung 1 minggu, risau betul tak terkira. Bukannya risau apa, dok risau pasal tanaman aku kat belakang umah tu. Dah ler akhir2 nih panas memanjang, pagi tuh sebelum bertolak balik ke kampung terlupa lak nak siram pokok. Lerrrr ... abis laa mati pokok cili, pandan, betik, daun sup tuh .. (tuh saje nak tjk betapa byknya aku dok tanam pokok .. ehhehe)

Balik kampung plak hubby aku dah pasang angan2 nak cari pokok duku langsat dia tuh. DOk berkobar2 nak tanam kat rumah kitorang. Kebetulan masa balik ke kampung, ada plak ekspo dkt dungun tuh. Dekat plak ngan umah MIL aku. So satu petang tuh kami g laa ke situ nak tgk ada tak org jual pokok idaman dia tuh. Ada ... tapi pakcik tuh cakap

"Pokok nih dok buleh tanang se je. Kena tanang sepuluh ke lima belah pokok baru dia idup. Kite dok jua se je"

Punya laa kecewa nye hubby aku. Tak pe aarr aku cakap kat dia cari ler mende lain nak tanam.

Dijadikan citer, sabtu lepas kami sampai ke rumah di Bkt Mahkota tuh dah petang. Terus singgah ke pasar malam nak cari makanan sebab sehari tak sentuh nasi pun. Sampai pasar malam ada plak org jual pokok2 bunga and buah2an. Apa lagi aku cuit laa hubby aku ..

"Tu ada org jual pokok tuh, tgk laa kot2 ada pokok idaman ***** tu"

Laju jer tuju ke arah gerai jual pokok tu. Sampai jer situ aku terus soh dia tanya ada tak pokok tuh. Almaklum laa kitorang nih mana laa tau ruper pokok tuh cemana. Mula laa aku jadi PR dia

"Kak, pokok duku langsat ada tak?"

Kakak tuh jawab "Ada, nak baper pokok?"

Aku toleh ke sebelah, senyum jer hubby aku tuh. Pastu aku tanya lagi.

"Pokok nih boleh ker tanam satu jer, ari tu ada org kata tak boleh. Kena tanam 10 ke 15 batang baru idup"

Kakak tuh jawab "ehh tak laa... nih pokok kawin punya .. buleh tak de masalah"

Aku tgk senyum panjang hubby aku. Heheh akhirnya impian dia nak tanam pokok tuh jadi kenyataan ler tuh. Esoknya pagi2 lagi dia dah bangun. Berkobar2 nak berkebun. Apa lagi projek tanaman dia laa ... Bertambah ler nampaknya tanam2an aku kat belakang umah tu. Harap2 hidup laa sumer .....

3 comments:

Anonymous said...

pokok² yang orang tu jual memang agak melampaula.. mangga tu dalam poli bag tu dah berbunga.. baka apa ntah.. kalau pokok yg "kawin" insyaallah cepat berbuah... :D

Mus5h said...

Insyaallah laa mudah2an idup pokok tuh ngan style menanam tuh :D. Nanti boleh laa tukau2 hasil tanaman ekk

Anonymous said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»