Friday, January 20, 2006

Appraisal

Hmmmm tajuk nih mang ler oghang tak berkenan sangat ... tapi nak citer gak nih. Heheheh ...

Sepertimana tahun2 lepas, every end of year mang form appraisal nih akan datang kat kitorang untuk diisi. Lain nya tahun nih dah dengan boss lain. Tapi aku isi jer ikut yang dulu2. Tak banyak pun yang ditukau sebab ada part tuh mang tak de perubahan sangat pun. Almaklum projek takde, and kitorang nih plak mang keje base on projek. Bila dah tak ada projek baru yang masuk camana nak buat keje. So abisnya buat projek sendiri2 laa ... haaa macam nih haa, update blog, tukau skin design blog, chat kat blog, hopping kat blog2 orang, haaaa tuh kira projek sendiri laa tuh. Heheheh .. Projek yang tak ada untung ... dari segi kewangan laaa ... dari segi tambah kekreatifan tuh mang ada. :D

So back to the appraisal story. Actually appraisal tuh dah submit pun kat bos tahun lepas. Iye laa kan bulan 12 tuh kan ker tahun lepas, kalau nak sebut bulan lepas tuh macam tak best jer, padahal sama jer kan. Ingatkan dah lepas ker HQ laa appraisal tuh sebab ikutkan bulan nih dah patut kena submit ker HR dept sumer report on appraisal tuh. Tapi tiba2 ari selasa lepas bos baru kuarkan dari bilik dia. Soh buat pembetulan situ dan sini. Hmmm lain gaya nampaknya bos baru nih. Selalunya all the calculations tuh bos yang buat sebab biasanya time dia appraise tuh dia akan either campur or tolak figure yang kitorang boh dalam appraisal tuh. Nih lain lak soh kami dok letak sekali figure2 tuh. Macam takde counterback event jer nih. Tapi aku rasa kalau aku letak very good mesti kena panggil punya laa sebab mesti dia soh turunkan sket jadi good ker, satisfactory ker. Iskkk satisfactory ... mana leh ... penat aku keje tuh ooo tahun lepas .... even only for the period of the first 6 months of the year. Weiii tapi masa tuh mang keje betul2 tuh tau. Mang tak de laa masa nak blog melog ker apa time tuh.

So aku tukau ler appraisal aku tuh ikut apa yang dia soh tukau, tapi figure tuh aku make sure aku capai target yang aku nak laa kan. Kena laa bagi baik sket, weiii dekat nak masuk 6 tahun keje sini, tapi masih dok takat tuh jer. Bukan ler salah aku sorang jer, ada gak salah bos aku (err bukan yg skrg laa). Macam2 alasan bagi taknak bagi aku promote ke level seterusnya. Seingat aku laa dalam tempoh 5 tahun lepas tuh takde laa yang aku tak perform masa buat keje ... tapi tuh pun dia boleh bagi alasan2 yang pada aku tahap cekadak punya alasan laaa ... iskkk ... gerammm ooooo....

Tahun ni aku tak tau laa sebab dengan bos baru nih we don't know cemana caranya. Lepas aku edit tuh aku submit balik form appraisal aku. Tgk laa nanti camana. Tapi laaa kan, kalau laaa ada sorang budak tuh yang tahap air cond sebesar air cond blower KLCC tuh leh dpt promotion tahun nih, aku rasa .... kalau aku tak tahan aku berenti jer laa keje sini, kalau aku leh immune lagi ngan berita dia dpt promotion, aku dok jer laaa kat sini, tapi dok aje laa ... nak buat keje tuh .. hmm depends laaa dgn keadaan masa tuh. Hmmm itu ler masalahnya dalam company bumiputera nih. Ramai sangat yang nak naik dengan usaha mengipas, meng"air-cond' or lebih baik punya ayat >>> membodek <<<>

Apa-apa pun aku harap tahun 2006 nih rezeki aku mudah2an bertambah dan lebih murah ler harapannya. Aku pun bukan suka sangat pegi keje balik keje macam tuh jer, takde yang menariknya dalam tempoh masa bekerja tuh. Rasa mandrem jer... tak syiok laa gitu. Aku berharap sangat bila projek nih dah bermula nanti, banyak kelainan dari segi keje yang aku kena buat berbanding dengan my previous one. Hopefully byk improvement laa dari segi pengetahuan dan skill. Let just hope for the best to come and i also have to give the best to achieve the best result........

1 comment:

Anonymous said...

kipasssss baekkkk punyer tuh! naik kembang telinga dengar kan? hehehe

yup, penat sey dok idle je kan?

semoga harapan jadik kenyataan .. aaamiinnnn..

-tgazfa-