Wednesday, January 12, 2011

Doa Harian - Menghilangkan Rasa Malas

Rasanya tiap2 hari saya mendengar keluhan perkataan "Malas" either from me myself or from my colleague in the office or else from my family members and people surrounding me. Kenapa laa ada perasaan malas ni kan. Tapi rasanya titik permulaannya mesti laa daripada bisikan2 iblis dan syaitan laknatullah tu yang memang nak menjahanamkan umat manusia nih.

Dalam pada sama2 dok melayan rasa malas ni .. terpikir gak kat kepala nih cemana aarr cara nak atasi masalah ni. Takkan selamanya nak malas. Takkan sepanjang hari, minggu, bulan, tahun dan seterusnya selama2nya nak bermalas-malasan. Then one day masa balik keja tu, i tuned in to radio IKIM. Hmm lately ni macam terarah sket kalau time balik keja petang2 tuh automatik akan dgr channel radio ni. Selalunya time petang2 ni byk program yg membina di radio IKIM nih. Saya tak ingat apa program ari tu tp yang saya ingat sangat ustaz jemputan tu ada mention

"Kalau kite rasa malas atau risau dengan hutang2 yang ada, selalulah bacakan doa ini" .. doanya seperti doa dibawah ni.

Do’a yang pernah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Abu Ummamah:


Allohumma innii a’uudzubika minal hammi wal hazan wa a’uudzubika minal ’ajzi walkasal, wa a’uudzubika minal jubni wa bukhli, wa a’uudzu bika min gholabatid-daini wa qohrirrijaal.

“Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan sifat malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kebakhilan, aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan kezaliman manusia.” (HR Abu Dawud 4/353)




Further detail of this doa, saya jumpa pula petikan menarik daripada sebuah artikel di sini nukilan daripada saudara Rudi Sisyanto:

Dalam hadits tersebut ada 8 penyakit jiwa yang sangat berbahaya, sehingga Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memohon perlindungan dari Allah swt:

1.Penyakit suka berkeluh kesah atau merasa susah (hamm) yang dapat menimbulkan rasa sedih (hazan); kita memohon agar Allah memberikan petunjuk (al huda).
Hidup akan terasa indah jika kita mengisinya dengan rasa syukur, bukan denga keluh kesah. Cuma memang sifat manusia sering suka berkeluh kesah. Jika kita dapat menghindarkan sifat ini; maka nikmat Allah akan senantiasa melimpah. Jika ujian hidup disikapi dengan ratapan keluh kesah, bukannya masalah tambah terang, namun biasanya malah bertambah runyam. Sebaliknya hati akan tenang ketika rasa syukur mampu kita hadirkan dalam perjalanan hidup kita. Sehingga hilanglah rasa sedih. Bukankah Allah SWT telah berjanji akan menambah nikmatNya jika kita bersyukur dan memberi peringatan akan siksaNya yang pedih atas sifat kufur nikmat kita.

2.Penyakit Lemah(’ajz) yang dapat memicu munculnya penyakit malas (kasal); penyakit ini hanya bisa disembuhkan dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Orang yang lemah terutama lemah dalam kemauan biasanya akan malas dan tidak kreatif dalam menjalani perjuangan hidup. Ia akan mudah dikendalikan oleh nafsu (yang biasanya menyuruh kepada kejelekan). Orang terkendali nafsu akan muncul penyakit malas yaitu malas untuk berbuat kebaikan.

3.Penyakit Pengecut (jubn) yang dapat menyebabkan penyakit kikir (bukhl); penyakit yang bisa disembuhkan dengan cara memelihara kehormataan dan kemuliaan diri (‘ataf).
Syetan menakut-nakuti manusia dengan dibayang-bayangi kefakiran supaya seseorang tidak mau infaq, shodaqoh, zakat. “Syetan menjanjikan kefakiran kepadamu dan menyuruh yang jahat, dan Alloh menjanjikan kepadamu pengampunan dan keutamaan dariNya, Alloh itu maha luas rezekinya dan maha mengetahui.” (Al Quran Surah Al Baqarah : (2) : 268). Padahal dengan jelas Alloh menjanjikan kebahagiaan bagi orang yang tidak bakhil. “Barangsiapa dijaga dari kekikiran dirinya maka mereka itulah orang-orang yang berbahagia.” (QS Al Hasyr : 9)

4.Penyakit Lilitan utang (ghalabatuddayn) yang menyebabkan tekanan manusia (qahrirrijaal); supaya terhindar dari penyakit ini maka kita harus selalu merasa cukup (ghina) terhadap setiap pemberian Alllah Subhanahu Wa Ta’ala

Conclusionnya, saya menasihati diri saya sendiri dan rakan2 yg mungkin membaca dan mengikuti post2 tak seberapa saya ni, if you feel down or you have problem or u feel bored and lazy to do things that u need to do, then let us recite this doa' and tawakkal to Allah with usaha also. Mudah-mudahan Allah kurniakan rahmat pada kite untuk menjalankan kerja kite dengan baik dan rezeki yang kite perolehi diakhir bulan nanti lebih berkah .. insyaallah.

4 comments:

Sumayyah said...

Assalamualaikum.. saya minta izin copy & paste ya...

lavender said...

what a nice sharing :)

Unknown said...

thx telah berbagi ilmu :)

Anonymous said...

Mohon copy and paste juga ya?