Friday, October 02, 2009

Bencana menimpa negara jiran .. apa iktibar yg kite dapat

Rabu lepas sebahagian kawasan di Johor, Melaka, Selangor, KL dan beberapa lagi kawasan di barat Semenanjung Malaysia dikejutkan dengan gegaran yang berpunca daripada gempa bumi yang melanda daerah Padang Sumatra, Indonesia. Gempa berukuran 7.6 skala richter tu bukan kecik2 punya gempa. Hampir 90% kawasan penempatan di Padang tu musnah. Gempa sekuat tu mang boleh dirasa sampai ke Malaysia.

Semalam dan hari ni bila baca paper dan tengok berita, hati aku tersentuh gak melihat kemusnahan yang berlaku. Even though kejadian ni tak berlaku di Malaysia, tapi aku rasa rakyat Malaysia harus mengambil iktibar daripada bencana2 yang menimpa negara lain. Jgn ingat kite bukan dlm laluan lingkaran api pasifik ni tak akan kena bencana2 macam ni. Kalau kite sume masih terus2an leka dengan hal2 duniawi, makin hari makin membesarkan dan membanggakan mende2 maksiat, tak mustahil satu hari nanti Allah akan turunkan bala kat negara kita. Aku bukan laa doa mintak mende2 tak elok jadi kat Malaysia tapi kite sume tahu, sesuatu mende tu terjadi ada sebab dan akibatnya.

Dulu kat Sabah penah ada kejadian satu kampung musnah akibat daripada taufan yg tidak sepatutnya melalui kawasan tersebut. Kat KL pun dah berapa kali dilanda kejadian tanah runtuh dikawasan2 penempatan elit. Takkan nak tunggu kena gempa bumi macam yg melanda di Indonesia tu baru rakyat Malaysia ni nak sedar diri. Perhatikan laa kejadian yg berlaku sekeliling kita dan ambil iktibar daripada apa yg berlaku.

Dalam pada kite bersimpati dengan kejadian yang berlaku di Indonesia dan mendoakan semoga tidak banyak lagi nyawa yang terkorban, elok laa kite sama2 juga ambil iktibar dan muhasabah diri kita, tinggalkan yang buruk dan sama2 mendekatkan diri dengan amalan dan ibadah terhadap ALLAH. Bumi ni dah tua .. tua sangat .. tak tahu esok atau lusa dia akan luput. Sudah ke kita bersedia ............................

1 comment:

ellyn said...

Yup....amat menginsafi diri ketika ini. Bersyukur dgn rahmat Illahi.