Thursday, July 02, 2009

Lelaki Oh Lelaki - Part 2

Kisah ni mang ada sket2 tempias ler daripada kisah hangin aku yg sebelumnya tadi tuh.

Dah ler semalam pagi2 aku dah naik hangin dengan "LELAKI" ittew ... bila balik rumah ptg semalam plak aku mendengar satu kisah lagi yang amat tragis dan amat laaa menaikkan darah, hangin dan kesabaran aku. I even cry hearing that story.

Kisah nih berlaku pada seorang budak sekolah di kawasan berdekatan dengan rumah aku. Budak perempuan berumur, 8 tahun, darjah 2, sekolah rendah. I repeat ok ... sekolah rendah.

Nih satu lagi kes pencabulan ke atas kanak2. Budak ni mengadu pada rakannya mengatakan dia di"ROGOL" oleh bapa saudaranya. Kerana budak ni kerap mengadu pada rakan tersebut, si rakan ni pun membuat aduan pada salah seorang cikgu di sekolah tersebut. Cikgu pun buat laa soal siasat including melawat ke rumah pelajar tersebut untuk mengesahkan cerita pelajar yang mendakwa dirinya dirogol itu.

Aku taknak citer detail sgt, just give the summary:
- Budak ni berasal daripada broken family, ayah (LELAKI) kawen lain. Tinggal anak2 dengan jagaan isteri pertama tanpa nafkah.
- Rumah sewa yg diduduki budak ni, dah berbulan takde bekalan elektrik
- Mak budak ni terpaksa bekerja dpd 6 pg - 6 ptg untuk menyara hidup mereka dengan gaji yang tak seberapa di kilang somewhere in that nearby area.
- Budak ni dok sorang2 after school time till emak dia balik keje. (Budak 8 tahun, tinggal kat rumah sorang2 tanpa kawalan org dewasa)
- Pak sedara dia ni tinggal berhampiran, siap ada kedai runcit lagi.
- She was molested during the time she was left alone. Either at her home or at that culprit(LELAKI) shop.
- Confirm by medical check, dia tidak dirogol tapi dicabul berulang2 kali oleh si syaitan tuh.

Dpd citer kawan aku, budak perempuan ni kecil je saiz tubuh badan, kalau org normal dan waras fikirannya, tak de ati ler tengok budak camni. Tapi masalahnya ni makhluk yg bernama manusia bertopengkan syaitan (errr ... lelaki ke pompuan ekk si hantu tuh >>> LELAKI) mang tak de akaiii .. budak kecik camtu pun nak dilibasnyer. Not once but more than that. Masyaallahhhhh ... sedey betul aku dengar, tak dapat nak aku bayangkan. Kesedihan ketakutan yg aku rasa seandainya perkara2 sebegini menimpa anak2 perempuan aku. Nauzubillahi min zalikkk ... ya allah jauhkan lah.

Budak sekecil itu terpaksa menghadapi trauma sebegitu yang dilakukan oleh siapa???? Siapa lagi kalau bukan LELAKI. I know my husband also LELAKI. Dan aku tak boleh nak letak CHOP kat kepala sumer lelaki kata sumer lelaki jahat. My point is, the root cause of all these kind of things daripada mana???

Apa yang aku buleh fikirkan :
1 - Lelaki zaman sekarang yang sudah kekurangan ilmu agamanya. Lebih mendahulukan hiburan, nafsu dan keduniaan daripada amal ibadah dan hal2 akhirat.
2 - Lelaki yang suka dan bangga dengan status mereka sebagai LELAKI yg kununnya khalifah dalam dunia ni. Yang darjatnya lebih tinggi daripada perempuan, yg kununnya dengan 9 akal itu lebih baik dan bagus daripada kaum perempuan. Maka memberikan dia kuasa untuk membuat apa saja dengan kelebihan yang dia ada.
3 - Bahawa kununnya dengan gurauan2 memuja perempuan lain selain isterinya adalah gurauan semata dan bukan merupakan satu perbuatan yang akan dikotakan. Padahal mereka tidak sedar atau sengaja memejamkan mata bahawa perbuatan mereka itu, imaginasi2 yang mereka reka itu mengundang padah seandainya diikuti oleh lelaki2 lain yang kurang kewarasan fikirannya.

Banyak lagi yang aku nak citer tapi sampai part ni pun aku dah rasa sedeh. Aku hanya mampu berdoa dan berharap agar kaum LELAKI ini sedar, mereka dicipta oleh ALLAH untuk melindungi kaum wanita bukan untuk menyakiti mereka. Menyakiti bukan dengan mendera fizikal semata, bahkan meliputi hati dan perasaan kaum wanita yg ada 9 emosi dan 1 akal tuh. Masih tak sedarkah mereka.

Cuba bagitau kat aku, ada baper banyak kes, org LELAKI kena cabul, kena rogol, kena culik, kena dera dsb???? Cuba citer????? Sedeh kerana dalam kebanggan mereka mengatakan diri mereka "LELAKI" dan lebih khususnya "LELAKI ISLAM" tapi dalam masa yang sama mereka dengan sukahatinya membenarkan diri mereka untuk menyakiti perempuan sewenang2nyer.

Astaghfirullahalazimmmmmmmmmmmmmmmmmm .............

2 comments:

ellyn said...

sabar mus...things not happened now. Dari dulu lagi cuma now masyarakat dah open minded skit then bole gi report kat tmpt2 berwajib. Kalau bdak tu keep herself jer....sure dia psycho nnt. She needs to be strong and org lain to understand.

Fara said...

yup, point2 akak mmg bernas ... tatau lah .. semakin akhir zaman semakin menyeramkan ..