Tuesday, March 03, 2009

Exam ler plak ... interbiu lerr bagaiiii

Last thursday aku dapat email daripada HR saying that aku kena sit for an exam for my job confirmation. Aku mang dah tau daripada awal yang akan ada exam nih and later on follow by an interview with senior management. Tapi selama nih aku buat dekk jer and berdoa mintak2 tak ada laa mende2 nih sumer.

Last week masa my supremo panggil aku and tunjuk form pengesahan jawatan tuh aku dah mula berdebar dah.. Arghhh sudah, nak kena isi. Apa aku nak isi ekk ... So aku kais2 ler info daripada Project Charter pasal scope of work PMO nih campur2 plak ngan apa yg bos aku penah discuss ngan aku pasal scope of work yg dia nak aku buat. So aku isi jer laa form tu and pass balik kat bos. Yang best nyer ada part isi point tuh .. hok tu aku dok isi ikut suka dan juga ikut tahap penilaian aku pada diri sendiri la macamana aku buat keje selama 4 bulan nih. Aku isi jer point tinggi2 with expectation that my boss nnt panggil aku semula untuk argue kenapa aku letak point tinggi and then after nego baru ler agree nak maintain the point or reduce sket ke. Sebab biasa laa process nih bila buat appraisal dgn bos zaman doulu2. Tak sangka plak aku bos aku la ni tak panggil pun untuk nego. Dia agree jek dgn point yang aku letak tuh. Bagus betul laa bos aku ni.

Then friday comes, aku mang tak abis study pun sebab lately nih sibuk. Byk report nak kena prepare. Balik umah toksah cakap laa .. anak2 tak sihat asik nak berkepit jek. Lately nih plak petang2 asik hujan lebat jek. Jalan dah sah ler jam and sah2 ler aku dok stuck kat heavy jam KL nih. Bila sampai umah dah layu semacam.

So pagi tu sampai opis terus je selak2 kertas yang ada info related to the company. Aku baca gak laa sikit2. Pastu aku nekad je pegi je la kat HR dept tuh and bawak sekali kertas2 tu. Alaa sort of macam open book nyer exam hahahaha. Aku jumpa sorang budak nih, Nik kat HR Dept. Dia pun dulu masuk sama ngan aku and now sama2 nak sit for the confirmation exam. Then the time comes for us to sit for the exam. After HR staf tu bagi kitorang exam form and brief on what to do then she left us alone. Kami apa lagi, siap discuss apa jawapan tuh ... punya laa bagus exam nih .. ahhaha .. Mana soklan yg aku & Nik tak dpt jawap tu kami pun gunakan ler talian hayat. I call my dept PA and ask her assistant for the answer. Overall kitorang salah satu soklan jer, pasal jumlah gaji yang otomatik buat pekerja layak untuk mencarum ke SOCSO. Haaa takper laa ada 2 jek salah.

Then isnin plak datang, the day for interview. Cuak gak sebab mang tak ready langsung. Weekend tak leh cakap laa sibuknya kat umah tuh. So aku as usual tawakkal je laa apa pun soklan dorg nak tanya aku. Sampai kat HR Dept tu, ada 2 org termasuk aku nak menunggu turn. Then sampai plak Nik. Ada sorang lagi dah masuk kat bilik interbiu tuh. Punya laa lama kami tunggu dekat sejam budak tu kena ngan ahli panel. Aku and the other 2 dah mula cuak. Apa laa yang dorg nak tanya aku sampai ke sejam nih .. taun bila aku punya turn nak sampai nih .. uhuhuhu. At last pukul 12 baru sampai turn aku. Fuhhhh ... berdebau2 dah. Tapi bila masuk tu, alhamdulillah macam2 soklan yang aku dapat tapi sumernya dapat aku jawab dengan baik.

Kuar je daripada bilik interbiu tuh aku terus ler join the corum makan kat Manhattan Fish Market kat Ampang Park. Lunch treat by my X-Boss ... bulehhh ... Well orang invite takkan aku nak tolak pulak kann .. nanti apa kata dia pulak.

So .. gitu ler citernyer serba sikit pasal path yg aku kena lalu nak confirm kat company nih. Semoga aku dapat keputusan yang baik .. hehehe .. aminnn ...

2 comments:

Fara said...

caiyok2! sure result cemerlang tuh :D

ex boss belanja??? hebat tuh! ekekek!

Mus5h said...

well .. skrg nih KM dah jadik team member angkat dia .. in term of makan2 laa .. hahahah